استفاده
و نگهداری از تایرها
1) حیطه عمل:
نکات
پایه ای و مهم برای حمل و نقل، انبارداری، نصب و بیرون آوردن تایر، فشار و
بارگیری، نگهداری تایر ها در این مقاله آورده شده است . این نکات برای تمامی انواع
محصولات Aeolus
مناسب می باشد.
2) استانداردهای داده شده :
GB/T 2977-1997"سری
های تایرهای کامیونی"
GB/T
9768-2000"آیین نامه استفاده و نگهداری از
تایرها"
GB/T
521-19993"روش اندازه گیری کلی تایرها"
3) حمل و نقل تایر
1-3
تایر هنگام حمل و نقل و انتقال ، باید
بصورت عمودی قرار گیرد (تیوپ تایر باید کمی باد کرده باشد) ، همچنین قرار دادن
تایر در کنار روغن ، مواد اشتعال زا و دیگر مواد شیمیایی غیر مجاز است .
تایر
باید از تابش مستقیم نور خورشید یا باران محفوظ بماند .
زمانی که تیوپ بصورت جداگانه بسته بندی نشده ،
باید در تایر قرار بگیرد و کمی باد شده باشد، به طوری که با لبه ی داخلی تایر تماس
داشته و توسط طناب در بیش از دو محل ، بسته شده باشد.
2-3
آویزان کردن و بلند کردن تایر مستقیما توسط طناب یا قلاب جایز نمی باشد و برای
اینکار استفاده ازتسمه غیر فلزی پهن توصیه می گردد .
3-3
زمانی که از لیفتراک برای جابجایی یک تایر استفاده می شود، باید از چنگک برای بالا
بردن تایر از پهلو استفاده شود و قرار دادن چنگک در حفره مرکزی، جایز نمی باشد.
4) انبارکردن تایر
1-4
تایر ها باید در انبارهایی با تهویه مناسب هوا نگهداری شده و از تابش مستقیم نور
خورشید محفوظ بماند . درجه حرارت در انبار کالا باید بین 10C-30C کنترل شود و رطوبت نسبی باید بین 50% و 80%باشد . انبار باید 1متر
از منبع حرارت ، تجهیزات برقی و دیگر مکان
های تولید کننده اوزون ، فاصله داشته باشد .
2-4
قرار دادن تایر کنار روغن ، مواد اشتعال زا ، اسید ها و مواد شیمیایی جایز نمی
باشد.
3-4
برای انبار و نگهداری تایرها ، باید آنها را حداقل 2ماه یکبار از طرف سطحی که با
زمین در تماس هستند ، جابجا کرد .
4-4
تایرها باید بصورت طبقه بندی شده بر طبق تاریخ تولید یا تاریخ انبارکردن ، داخل و خارج شوند . در ضمن ، تایرها باید برای
ثبت نوع، مشخصات ، ساختار، درجه چند لایه بودن ، علامت تجاری ، تاریخ تولید و
انبار کردن کاردکس انبار داشته باشند .
5-4
تایر های نوارپیچ شده باید با بسته بندی انبار شوند .
5) جا زدن و بیرون آوردن تایر از رینگ
1-5
بر طبق آیین نامه ، تایرها باید بر رینگ های مشابه(نظیر به نظیر) سوار شوند .
2-5
محورهای مشابه باید دارای تایرهایی با ویژگی ها، ساختار، علامت تجاری، سایز، درجه
لایه بندی(چند لا بودن) و طرح های مشابه ، باشند.
3-5
زمانی که می خواهید تایرها را با تایرهای جدید تعویض کنید ، باید تمامی تایر های
وسائط نقلیه یا تایرهایی که در محورهای مشابه قرار دارند ، جابجا شوند .
4-5
زمانی که تیوپ ها درون تایر قرار می گیرند، خاک باید از سطح داخلی تایر و تیوپ ها
پاک شود ، و سرپوش تیوپ باید با دریچه
رینگ روی هم قرار بگیرند.
5-5
جا زدن و پیاده کردن تایر های بدون تیوپ (تیوپ لس)
1-5-5
قبل از هرچیز، ابتدا لازم است رینگ ها از جهت تغییر شکل و ترک بررسی شده و اگر دارای
نقص هستند، رینگ ها باید تعمیر و یا تعویض شوند . زنگ زدگی و موارد دیگر باید از
سطح رینگ پاک شوند .
2-5-5
زمان نصب یا پیاده سازی تایرها با اورینگ ، نیاز
است تا با اورینگ های (O-ring)
جدید تعویض شوند . قبل از نصب تایرها ، چک شود که اورینگ ها معیوب یا آغشته به
روغن نباشند .
6) بارگیری تایرها
1-6
بارگیری تایرها باید بر طبق جدیدترین استانداردها صورت بگیرد .
2-6
کالاهایی که توسط وسیله نقلیه بارگیری می شوند ، بمنظور پرهیز از وارد شدن فشار
زیاد بر تایر ، باید بطور یکسان و متعادل جا داده شوند . (شکل3 و 4)
7) تنظیم فشار هوای تایر
1-7تنظیم
فشار هوای تایر باید بر اساس جدیدترین
استانداردها باشد.
2-7
پس از سوار کردن(نصب) تایر، برای اطمینان از اینکه تیوپ ها قابل ارتجاع هستند ، بایدکمی باد داشته باشند.
3-7
فشار هوا روزانه و در زمان مشخص چک شود.
8) نحوه استفاده از تایر
1-8
اگر وسیله نقلیه را تا بیش از 6ماه بکار نمی اندازید ،خواهشمند است در گاراژ بصورت
(فاصله دار از سطح زمین) نگه داشته تا به تایرها فشار نیاورد.
2-8
جهت محفوظ ماندن تایرها، باید از شتاب سریع و ترمز ناگهانی وسیله نقلیه جلوگیری
شود.
3-8
در صورت استفاده از وسیله نقلیه با سرعت بالا و یا مسافت طولانی (بخصوص در
تابستان) ، لازم است تایرها مرتبا چک شده و
زمان توقف طولانی تر گردد . اگر تایر ها نیازمند باد شدن هستند ، باید پس از پایین
آوردن درجه حرارت تایر اینکار صورت بگیرد . اگر تایر گرم شود و فشار هوای داخلی افزایش
یابد، برای کاهش گرما باید وسیله نقلیه را متوقف کرد .لازم به ذکر است که نباید آب سرد روی
تایرها ریخته شود .
4-8
در هنگام جاسازی(نصب)تایرهای بایاس(نخی)، ضروری است که زاویه داخلی تایر جلو برای
وسایل نقلیه ی متفاوت عوض شود .
5-8
تایرهای رادیال باید دقیقا فشار هوای استاندارد را حفظ کرده زیرا ساختار، سطح زیرینشان و سطح تماسشان در مقایسه با تایر
های بایاس بیشتر بوده و تغییرات فشار هوای بیشتری داشته و آسیب پذیر تر می باشند
لذا فشار هوا باید مرتبا چک شود.
9) نگهداری از تایر
1-9
باید فشار هوای تایر چک شده و سطح تایر پوشیده شود .
2-9موقعیت
تایرها باید در بین محورهای متفاوت مرتبا جابجا شود. اینکار بهتر است در هر 1200-1500 کیلومتر صورت پذیرد . همچنین در تایرهای بایاس،
پس از 8000-10000کیلومتر این کار ضروری است.
10) تعمیر تایر
1-10
تایرها باید مرتبا بررسی شده و بمحض اینکه آسیبی دیده باشند باید به سرعت تعمیر
شوند .
2-10
به حفظ تایر توجه شود ، زنگ زدگی را از
رینگ تایر پاک کرده و از ضد زنگ در فواصل مشخص استفاده گردد.