استفاده و نگهداری از تایرها

استفاده و نگهداری از تایرها

1)      حیطه عمل:

نکات پایه ای و مهم برای حمل و نقل، انبارداری، نصب و بیرون آوردن تایر، فشار و بارگیری، نگهداری تایر ها در این مقاله آورده شده است . این نکات برای تمامی انواع محصولات Aeolus مناسب می باشد.

2)      استانداردهای داده شده :

GB/T 2977-1997"سری های تایرهای کامیونی"

GB/T 9768-2000"آیین نامه استفاده و نگهداری از تایرها"

GB/T 521-19993"روش اندازه گیری کلی تایرها"

3)      حمل و نقل تایر

1-3 تایر هنگام حمل و نقل و  انتقال ، باید بصورت عمودی قرار گیرد (تیوپ تایر باید کمی باد کرده باشد) ، همچنین قرار دادن تایر در کنار روغن ، مواد اشتعال زا و دیگر مواد شیمیایی غیر مجاز است .

تایر باید از تابش مستقیم نور خورشید یا باران محفوظ بماند .

 زمانی که تیوپ بصورت جداگانه بسته بندی نشده ، باید در تایر قرار بگیرد و کمی باد شده باشد، به طوری که با لبه ی داخلی تایر تماس داشته و توسط طناب در بیش از دو محل ، بسته شده  باشد.

2-3 آویزان کردن و بلند کردن تایر مستقیما توسط طناب یا قلاب جایز نمی باشد و برای اینکار استفاده ازتسمه غیر فلزی پهن توصیه می گردد .

3-3 زمانی که از لیفتراک برای جابجایی یک تایر استفاده می شود، باید از چنگک برای بالا بردن تایر از پهلو استفاده شود و قرار دادن چنگک  در حفره مرکزی، جایز نمی باشد.

4)      انبارکردن تایر

1-4 تایر ها باید در انبارهایی با تهویه مناسب هوا نگهداری شده و از تابش مستقیم نور خورشید محفوظ بماند . درجه حرارت در انبار کالا باید بین 10C-30C کنترل شود و رطوبت نسبی باید بین 50% و 80%باشد . انبار باید 1متر از منبع حرارت  ، تجهیزات برقی و دیگر مکان های تولید کننده اوزون ، فاصله داشته باشد .

2-4 قرار دادن تایر کنار روغن ، مواد اشتعال زا ، اسید ها و مواد شیمیایی جایز نمی باشد.

3-4 برای انبار و نگهداری تایرها ، باید آنها را حداقل 2ماه یکبار از طرف سطحی که با زمین در تماس هستند ، جابجا کرد .

4-4 تایرها باید بصورت طبقه بندی شده بر طبق تاریخ تولید یا تاریخ انبارکردن ،  داخل و خارج شوند . در ضمن ، تایرها باید برای ثبت نوع، مشخصات ، ساختار، درجه چند لایه بودن ، علامت تجاری ، تاریخ تولید و انبار کردن کاردکس انبار داشته باشند .

5-4 تایر های نوارپیچ شده باید با بسته بندی انبار شوند .

5)      جا زدن و بیرون آوردن تایر از رینگ

1-5 بر طبق آیین نامه ، تایرها باید بر رینگ های مشابه(نظیر به نظیر) سوار شوند .

2-5 محورهای مشابه باید دارای تایرهایی با ویژگی ها، ساختار، علامت تجاری، سایز، درجه لایه بندی(چند لا بودن) و طرح های مشابه ، باشند.

3-5 زمانی که می خواهید تایرها را با تایرهای جدید تعویض کنید ، باید تمامی تایر های وسائط نقلیه یا تایرهایی که در محورهای مشابه قرار دارند ، جابجا شوند .

4-5 زمانی که تیوپ ها درون تایر قرار می گیرند، خاک باید از سطح داخلی تایر و تیوپ ها پاک شود ، و  سرپوش تیوپ باید با دریچه رینگ روی هم قرار بگیرند.

5-5 جا زدن و پیاده کردن تایر های بدون تیوپ (تیوپ لس)

1-5-5 قبل از هرچیز، ابتدا لازم است رینگ ها از جهت تغییر شکل و ترک بررسی شده و اگر دارای نقص هستند، رینگ ها باید تعمیر و یا تعویض شوند . زنگ زدگی و موارد دیگر باید از سطح رینگ پاک شوند .

2-5-5 زمان نصب یا پیاده سازی تایرها با اورینگ ، نیاز است تا با اورینگ های (O-ring) جدید تعویض شوند . قبل از نصب تایرها ، چک شود که اورینگ ها معیوب یا آغشته به روغن نباشند .

6)      بارگیری تایرها

1-6 بارگیری تایرها باید بر طبق جدیدترین استانداردها صورت بگیرد .

2-6 کالاهایی که توسط وسیله نقلیه بارگیری می شوند ، بمنظور پرهیز از وارد شدن فشار زیاد بر تایر ، باید بطور یکسان و متعادل جا داده شوند  . (شکل3 و 4)

7)      تنظیم فشار هوای تایر

1-7تنظیم  فشار هوای تایر باید بر اساس جدیدترین استانداردها باشد.

2-7 پس از سوار کردن(نصب) تایر، برای اطمینان از اینکه  تیوپ ها  قابل ارتجاع هستند ، بایدکمی باد داشته باشند.

3-7 فشار هوا روزانه و در زمان مشخص چک شود.

8)      نحوه استفاده از تایر

1-8 اگر وسیله نقلیه را تا بیش از 6ماه بکار نمی اندازید ،خواهشمند است در گاراژ بصورت (فاصله دار از سطح زمین) نگه داشته تا به تایرها فشار نیاورد.

2-8 جهت محفوظ ماندن تایرها، باید از شتاب سریع و ترمز ناگهانی وسیله نقلیه جلوگیری شود.

3-8 در صورت استفاده از وسیله نقلیه با سرعت بالا و یا مسافت طولانی (بخصوص در تابستان)  ، لازم است تایرها مرتبا چک شده و زمان توقف طولانی تر گردد . اگر تایر ها نیازمند باد شدن هستند ، باید پس از پایین آوردن درجه حرارت تایر اینکار صورت بگیرد . اگر تایر گرم شود و فشار هوای داخلی افزایش یابد، برای کاهش گرما باید وسیله نقلیه را  متوقف کرد .لازم به ذکر است که نباید آب سرد روی تایرها ریخته شود .

4-8 در هنگام جاسازی(نصب)تایرهای بایاس(نخی)، ضروری است که زاویه داخلی تایر جلو برای وسایل نقلیه ی متفاوت عوض شود .  

5-8 تایرهای رادیال باید دقیقا فشار هوای استاندارد را حفظ کرده زیرا ساختار،  سطح زیرینشان و سطح تماسشان در مقایسه با تایر های بایاس بیشتر بوده و تغییرات فشار هوای بیشتری داشته و آسیب پذیر تر می باشند لذا فشار هوا باید مرتبا چک شود.

9)      نگهداری از تایر

1-9 باید فشار هوای تایر چک شده و سطح تایر پوشیده شود .

2-9موقعیت تایرها باید در بین محورهای متفاوت مرتبا جابجا شود. اینکار بهتر است در هر 1200-1500  کیلومتر صورت پذیرد . همچنین در تایرهای بایاس، پس از 8000-10000کیلومتر این کار ضروری است.

10)   تعمیر تایر

1-10 تایرها باید مرتبا بررسی شده و بمحض اینکه آسیبی دیده باشند باید به سرعت تعمیر شوند .

2-10 به حفظ تایر  توجه شود ، زنگ زدگی را از رینگ تایر پاک کرده و از ضد زنگ در فواصل مشخص استفاده گردد.

 

درباره ما
نماینده انحصاری تایرهای هنان در ایران

شرکت رادین کیا پیما توانسته است با همراهی و همفکری جمعی همراه و صادق، متخصص و پویا و با اتخاذرویکردی استراتژیک ، در مسیر ارائه خدمات درخور و بایسته به هموطنان گرامی خود گام بردارد.
تماس با ما

تهران، شهرک غرب، بلوار دریا
88581587- 021
88581610- 021
info@henan.ir
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت رادین کیا پیما می باشد.
.Design by chavoosh co